Realni BDP je v 2. četrtletju 2024 v Sloveniji glede na podatke z izločenim vplivom sezone in koledarja porasel za 0,2 %, kar predstavlja vrnitev k rasti po minimalnem padcu v 1. četrtletju (prva ocena: stagnacija rasti). To je bilo precej pod našimi pričakovanji o 0,5-odstotni rasti BDP. Glede na 2. četrtletje leta 2023 je bil realni BDP višji za 0,7 %. Padec bruto investicij v osnovna sredstva in šibki izvozni trendi sta bila ključna pri šibki gospodarski rasti.
Evropski sektorski PMI je za mesec julij pokazal, da je bila rast prisotna v 7-ih izmed 20-ih sektorjev, najmanj po januarju 2024. Najvišja rast je bila drugi mesec zapored prisotna v bančništvu, ki mu sledita sektorja programske opreme in druge finance. Največji padec je bil medtem prisoten v avtomobilski industriji, kjer je bil najizrazitejši po februarju 2024. V 9-ih od 20-ih dejavnostih je zaposlenost naraščala, najizraziteje v medijskem sektorju. Najbolj je upadla v avtomobilski in kovinski industriji. Cenovni pritiski pri vhodnih cenah so najhitreje naraščali v drugih finančnih storitvah in turizmu, medtem ko so se najbolj znižali v avtomobilski industriji. Rast prodajnih cen se je ob zadostnem povpraševanju že peti mesec zapored najbolj izrazila v financah. Vir: S&P Global
Pogled na julijske indekse nabavnih managerjev v proizvodnji kaže, da azijska in surovinsko intenzivna gospodarstva v razvoju precej bolj krepijo proizvodnjo kot evropska. Še posebej pa je šibkost čutiti v srednji Evropi, predvsem zaradi padca izvoznih naročil v industriji, tudi v panogah, kjer so bila evropska podjetja tradicionalna uspešna: strojegradnji in avtomobilski industriji. Učinkovitost azijske konkurence v kombinaciji z večjimi vlaganji v raziskave in razvoj v končne proizvode, geopolitične napetosti in posledice energetske krize so po naši oceni trije ključni razlogi, ki pojasnijo to razliko.
Indeks poslovne klime ifo v Nemčiji je julija presenetljivo upadel na najnižjo raven v zadnjih petih mesecih. K temu je prispevalo nazadovanje pričakovanj glede prihodnjega poslovanja (86,9), prav tako je upadla tudi ocena trenutnih razmer (87,1). Razpoloženje med nemškimi poslovnimi subjekti je na mesečni ravni najbolj upadlo v trgovini na drobno (-6 indeksnih točk), ki ji sledijo predelovalne dejavnosti (-4,8 indeksne točke), storitve (-3,5 indeksne točke), trgovina na debelo (-2,7 indeksne točke) in gradbeništvo (-0,8 indeksne točke). V predelovalnih dejavnostih izstopa padec ocene trenutnih poslovnih razmer, ki je najnižje po septembru 2020, kar je precejšnje negativno presenečenje. Prav tako so še dodatno upadla pričakovanja glede prihodnjega poslovanja v predelovalni dejavnosti, ki so bila najnižje v zadnjih 4-ih mesecih, kar deloma pripisujemo tudi zaostritvi trgovinske politike EU do Kitajske in vplivu kitajskih carin na izvoz nemških avtomobilov. Padec poslovne klime ifo v Nemčiji je v skladu s padcem razpoloženja, merjenim prek sestavljenega PMI indeksa.
Pri storitveni menjavi je Slovenija v prvih petih mesecih beležila presežek njihovega izvoza nad uvozom v višini 1,4 mrd EUR, ki je ostal skoraj nespremenjen glede na enako lansko obdobje. Največji prispevek k rasti izvoza storitev (+1,5 %) je bil posledica rasti potrošnje tujcev (+75 mio EUR; +7,6 %), h kateri je pomembno prispevala majska petinska rast (najvišja v zadnjih 16-ih mesecih). V prvih petih mesecih je bil višji izvoz IKT storitev (+27,4 mio EUR; +7 %), zavarovalnih in pokojninskih storitev (+23,6 mio EUR; za petino) ter osebnih, kulturnih in rekreacijskih storitev (+14 mio EUR; za tretjino). Do padca je prišlo pri izvozu transportnih storitev (-50 mio EUR; -3,5 %), ostalih poslovnih storitev (-23,6 mio EUR; -2,7 %) ter tehničnih, s trgovino povezanih in drugih poslovnih storitev (-5,3 mio EUR; -1 %). Prav tako je do padca prišlo pri izvozu gradbenih storitev (-10 mio EUR; -3 %), kjer je bil majski padec (-14,7 % ) celo največji po septembru 2019, kar odraža ohlajanje nemškega gradbenega trga.
Od začetka meseca maja se povprečna promptna cena prevoza klasičnega ladijskega kontejnerja (40 čevljev) po oceanu zopet močno draži. Ta je v preteklem tednu dosegla 5.900 USD, kar je največ po 25. avgustu 2022. Od doseženega vrha v septembru 2021 (10.377 USD) je cena nižja za 43 %. Glede na ceno pred pandemijo (2019), ko je bila cena najema pri 1.420 USD, je cena višja za več kot 4-krat. Na tedenski ravni so za 3 % porasle cene prevoza med Šanghajem in New Yorkom (9.387 USD). K rasti zadnjih je prispevalo tudi podpovprečno stanje vodnatosti Panamskega prekopa, ki se sicer postopoma izboljšuje, vendar vpliva na manjši in dražji ladijski promet. Na višanje cen ladijskega prevoza vpliva rast cen zavarovanj ob še vedno prisotnih napadih Houtijev ob obali Jemna v Rdečem morju. Prav tako del porasta cen pripisujemo odločitvam trgovcev o predčasni dobavi blaga ob časovno daljšem transportu blaga in morebitnih nepredvidenih zapletih v dobavnih verigah. Omenjeno je razvidno tudi v kitajskih izvoznih podatkih, ki za junij nakazujejo najvišjo rast izvoza v zadnjih 15-ih mesecih. Rast cen prevoza tako pripisujemo tudi sezonsko nadpovprečnemu povpraševanju evropskih in ameriških kupcev po blagu, izdelanem v Aziji.
V 1. četrtletju 2024 so se cene stanovanjskih nepremičnin v EU-27 povišale za 0,4 % glede na prehodno četrtletje. Tako so nadomestile 0,3-odstotni padec v predhodnem četrtletju. Povišanje cen je bilo visoko v manjših državah (Bolgarija: +7,1 %, Madžarska: +5,1 %, Litva: +3,3 %, Španija: +2,7 %, Latvija: +2,7 %). V Franciji so drugo zaporedno četrtletje upadle (-2,1 %; predhodno: -2,7 %), kot tudi v Nemčiji (-1,1 %; predhodno: -2,0 %), medtem ko so bile v Italiji v zadnjih treh četrtletji bolj kot na podobni ravni. Nizka brezposelnost, rast plač in inflacija so dejavniki, ki prispevajo k stabilizaciji cen.
Indeks poslovne klime ifo v Nemčiji je junija nekoliko presenetljivo upadel, in sicer na 88,6 (89,3 v maju), kar je najnižja raven v zadnjih treh mesecih. K temu je prispevalo nazadovanje pričakovanj glede prihodnjega poslovanja, medtem ko je bila ocena trenutnih razmer nespremenjena.
V drugem četrtletju je bila gospodarska klima v Sloveniji najvišja po 1. četrtletju 2023, k čemur je prispevalo zaupanje med potrošniki (najvišje po zadnjem četrtletju 2021), v trgovini (najvišje po 3. četrtletju 2022), predelovalnih dejavnostih (najvišje po 1. četrtletju 2023) in storitvah (najvišje po 2. četrtletju 2023), medtem ko je bilo v gradbeništvu najnižje po zadnjem četrtletju 2020. Rast gospodarske klime podpira predvsem trend zniževanja rasti cen, kar krepi realno kupno moč. V juniju bo učinek osnove skoraj zagotovo vplival na to, da bo inflacija v Sloveniji na letni ravni upadla pod 2 %, kar bo dodatno prispevalo k rasti razpoloženja med potrošniki.
Podatki o industrijski proizvodnji v predelovalnih dejavnostih v Sloveniji so precej spremenljivi, saj visokim padcem v posameznem mesecu (marec glede na februar: -6,9 %) sledijo tudi visoke rasti (april glede na marec: +5,7 %), kljub desezoniranem pogledu na podatke. Trimesečno drseče povprečje kaže, da okrevanje proizvodnje poteka od zadnjega četrtletja lani. Rast so poganjale dejavnosti, združene v visoko tehnološki proizvodnji, kjer ima največji pomen proizvodnja farmacevtskih izdelkov, manjšega pa tudi elektronska industrija.