Izpod peresa glavnega ekonomista: 33. teden leta 2024

SPLET: Izpod peresa glavnega ekonomista: 33. teden leta 2024

33. teden 2024

Razočaranje nad gibanji v gospodarstvu

 

Realni BDP je v 2. četrtletju 2024 v Sloveniji glede na podatke z izločenim vplivom sezone in koledarja porasel za 0,2 %, kar predstavlja vrnitev k rasti po minimalnem padcu v 1. četrtletju (prva ocena: stagnacija rasti). To je bilo precej pod našimi pričakovanji o 0,5-odstotni rasti BDP. Glede na 2. četrtletje leta 2023 je bil realni BDP višji za 0,7 %. Padec bruto investicij v osnovna sredstva in šibki izvozni trendi sta bila ključna pri šibki gospodarski rasti.  

Graf tedna: Četrtletna sprememba BDP v Sloveniji v zadnjih dveh letih, desezonirano in koledarju prilagojeno

 

SLOVENIJA: BDP v Sloveniji v drugem četrtletju ob stagnaciji potrošnje gospodinjstev zgolj skromno porasel

Padec investicij podjetij v osnovna sredstva

Realni BDP je v 2. četrtletju 2024 v Sloveniji glede na podatke z izločenim vplivom sezone in koledarja (omogočajo primerjavo glede na predhodno četrtletje) porasel za 0,2 %, kar predstavlja vrnitev k rasti po minimalnem padcu v 1. četrtletju (prva ocena: stagnacija rasti). To je bilo precej pod našimi pričakovanji o 0,5-odstotni rasti BDP. Glede na 2. četrtletje leta 2023 je bil realni BDP višji za 0,7 %.

EVROPA: Poslabšanje gospodarske klime v Nemčiji na račun kroničnega pomanjkanja naročil v industriji

Padec pričakovanj finančnikov v Nemčiji ob rdečih številkah v industriji
Nemški indikator gospodarske klime (pričakovanja o poslovanju v naslednjega pol leta) ZEW (finančniki v nemških podjetjih so respondenti) je avgusta dodatno upadel, in sicer z 41,8 na 19,2. To je najnižja vrednost po januarju 2024, ki je bila precej pod pričakovanji analitikov pri Bloombergu (34). Prav tako se je znižala ocena trenutnih razmer v nemškem gospodarstvu (-8,4 o. t.), ki je najnižja v zadnjih 4-ih mesecih in tako ostaja bistveno pod zgodovinskim povprečjem, medtem ko ga pričakovanja glede gospodarske klime v prihodnje upadla malenkost pod zgodovinsko povprečje. Omenjeno odraža šibko izvozno povpraševanje zlasti v industriji, ki delno izvira iz strukturnih težav nemške industrije zaradi stroškovne nekonkurenčnosti in močne azijske konkurence v ključnih sektorjih. Postopna stabilizacija poslovne klime in izboljšanje bo v prihodnje odvisno tudi od dinamike cikla zniževanja obrestnih mer s strani ECB. Med sektorji v Nemčiji so bili padci razpoloženja vseprisotni, povečal se je pesimizem v avtomobilski industriji, kjer kar 63 % (+9,2 o. t.) respondentov pričakuje poslabšanje stanja, v jeklarstvu nekoliko manj (dve petini; +9,7 o. t.), še manj pa v gradbeništvu, trgovini na drobno (tretjina; +14 o. t. oz. 7,4 o. t.) in strojegradnji (30,5 %). Najmanjši padci optimizma so bili medtem pričakovani v komunalnih storitvah, telekomunikacijah in IKT sektorju. Vir: ZEW Leibniz Centre for European Economic Research

SVET: Julijska prodaja na drobno v ZDA po pričakovanjih porasla zardi zamaknjenih prodaj vozil

 

Cene prevozov po julijskem dvoletnem vrhu znova nižje

Cene ladijskih voznin se od sredine julija ponovno nekoliko znižujejo. Po 18. juliju (5.937 USD), ko so bile na najvišje po zadnjem tednu avgusta 2022, je do 15. avgusta (5.428 USD) cena najema klasičnega (dolžina 40 čevljev) ladijskega kontejnerja postopoma upadla, in sicer za 8,5 % (v zadnjem tednu za 2 %). Glede na zgodovinski vrh v septembru 2021 (10.377 USD) so cene za polovico nižje, kljub temu pa so bile slednje za dvakrat višje kot v enakem lanskem obdobju. Glede na ceno pred pandemijo (2019), ko je bila cena najema pri 1.420 USD, je bila cena višja za več kot 3,8-krat. Na tedenski ravni na nobeni opazovani transportni relaciji cene prevoza niso porasle. 3-odstoten padec cen je bil prisoten na relaciji med Šanghajem in Los Angelesom (6.303 USD), medtem ko je bil 2-odstoten padec cen zabeležen med Šanghajem in Rotterdamom (7.756 USD), Šanghajem in Genovo (7.182 USD) ter Šanghajem in New Yorkom (8.764 USD). K padcu cen zadnjih je prispevalo postopno izboljšanje vodnatosti Panamskega prekopa in povečanje največjega dovoljenega ugreza tovornih ladij. Z nekoliko nižjimi cenami voznin sovpada tudi nižja julijska (+7 %) in avgustovska (+6,5 %) rast kitajskega izvoza. Negotovost glede gibanja cen v prihodnje ostaja prisotna in se nanaša zlasti na nadaljevanje geopolitičnih napetosti na Bližnjem vzhodu. Vir: Drewry Supply Chain Advisors

Dogodki v tekočem tednu: avgustovska dinamika izdanih gradbenih dovoljenj v Sloveniji

Semafor napovedi

 

    Ključne aktualne teme za poslovne uporabnike

1. Pomanjkanje naročil v proizvodnji

2. Zaposlovanje tujcev

3. Obrestne mere (Euribor)

4. Geopolitična tveganja (vzhod Evrope, bližnji Vzhod)

5. Cene prekooceanskih prevozov

Več si preberite v prilogi

Še niste prejemnik gradiv Analitike GZS?  📰

Želim se naročiti

Fotogalerija