Izpod peresa glavnega ekonomista GZS, 28. teden 2024

15.7.2024_Izpod peresa

28 . teden 2024

 

Cene prevozov po morjih spet močno zrasle

 

Od začetka meseca maja se povprečna promptna cena prevoza klasičnega ladijskega kontejnerja (40 čevljev) po oceanu zopet močno draži. Ta je v preteklem tednu dosegla 5.900 USD, kar je največ po 25. avgustu 2022. Od doseženega vrha v septembru 2021 (10.377 USD) je cena nižja za 43 %. Glede na ceno pred pandemijo (2019), ko je bila cena najema pri 1.420 USD, je cena višja za več kot 4-krat. Na tedenski ravni so za 3 % porasle cene prevoza med Šanghajem in New Yorkom (9.387 USD). K rasti zadnjih je prispevalo tudi podpovprečno stanje vodnatosti Panamskega prekopa, ki se sicer postopoma izboljšuje, vendar vpliva na manjši in dražji ladijski promet. Na višanje cen ladijskega prevoza vpliva rast cen zavarovanj ob še vedno prisotnih napadih Houtijev ob obali Jemna v Rdečem morju. Prav tako del porasta cen pripisujemo odločitvam trgovcev o predčasni dobavi blaga ob časovno daljšem transportu blaga in morebitnih nepredvidenih zapletih v dobavnih verigah. Omenjeno je razvidno tudi v kitajskih izvoznih podatkih, ki za junij nakazujejo najvišjo rast izvoza v zadnjih 15-ih mesecih. Rast cen prevoza tako pripisujemo tudi sezonsko nadpovprečnemu povpraševanju evropskih in ameriških kupcev po blagu, izdelanem v Aziji.

 

Na 3-mesečni ravni se je rast proizvodnje ohranila

Skupna vrednost industrijske proizvodnje v Sloveniji je bila v prvih petih mesecih po podatkih z izločenim vplivom koledarja (prva ocena) za 0,6 % nižja kot v prvih petih mesecih lanskega leta, kar sovpada z 2 % nižjo porabo električne energije med poslovnimi subjekti v tem obdobju. K padcu je prispevala za četrtino nižja proizvodnja v oskrbi z električno energijo, plinom in paro, medtem ko je bila ta za šestino višja v rudarstvu in skromno tudi v predelovalnih dejavnostih (+0,2 %), ki sicer predstavljajo okoli 95 % celotne industrijske proizvodnje. Mesečni padec industrijske proizvodnje je glede na april dosegel 7,5 % in bil pričakovan po navzgor revidirani desetinski aprilski rasti (prva ocena: +6 %). Na 3-mesečni ravni (marec 2024 – maj 2024 glede na december 2023 – februar 2024) se je maja nadaljevala sedma zaporedna rast industrijske proizvodnje (+2,2 %). Podatki so sicer še začasni in bodo ob relativno visokih revizijah preteklih podatkov potrebovali potrditev v naslednjih mesecih.

 

V predelovalnih dejavnostih se je obseg proizvodnje v prvih petih mesecih glede na prvih pet mesecev leta 2023 povečal za 0,2 %. K skromni rasti katere so prispevali januarski (-1,7 %), marčevski (-6,7 %) in majski medletni padci (-4,9 %), medtem ko je bila rast pozitivna v februarju (+3 %) in aprilu, kjer je bila opazneje revidirana navzgor (+13,4 %; prva ocena: +8 %). Na majski padec je sicer pravilno nakazala že nižja poraba električne energije v predelovalnih dejavnosti (-6,6 %). Na mesečni ravni je v maju glede na april sledil padec industrijske proizvodnje v predelovalnih dejavnostih (-7,5 %), ki je bil nekoliko nad našimi pričakovanji zaradi kasnejše aprilske revizije rasti navzgor, ki je nismo predvideli (rast za desetino; prva ocena: +5,7 %). Kljub visoki spremenljivosti podatkov na mesečni ravni, znaki okrevanja ostajajo prisotni na 3-mesečni ravni (marec-maj 2024 glede na december 2023-februar 2024), kjer je prišlo do 1,4-odstotne rasti.

 

Več v prilogi.

 

Cene prevozov po oceanih 4-krat višje kot pred pandemijo

Od začetka maja se cene ladijskih voznin zopet močno dražijo, pri čemer se je v drugem tednu julija nadaljevala nekoliko upočasnjena rast povprečne cene (na tedenski ravni za odstotek) najema klasičnega (dolžina 40 čevljev) ladijskega kontejnerja. Ta je dosegla 5.900 USD, do česar je prišlo prvič po 25. avgustu 2022, pri čemer je od vrha v septembru 2021 (10.377 USD) oddaljena za 43 %. Cena je bila sicer kar 297 % višja od cene v enakem lanskem obdobju. Glede na ceno pred pandemijo (2019), ko je bila cena najema pri 1.420 USD, je bila cena višja za več kot 4-krat. Na tedenski ravni so za 4 % porasle cene prevoza med New Yorkom in Rotterdamom (682 USD) ter za 3 % med Šanghajem in New Yorkom (9.387 USD). 

 

Več v prilogi.

 

Proizvodne cene na Kitajskem še upadajo

 

Cene življenjskih potrebščin so junija na Kitajskem po majski 0,2-odstotni rasti na letni ravni porasle za 0,3 %, kar je bilo nekoliko pod pričakovanji analitikov pri Reutersu (+0,4 %). K nizki rasti cen je prispeval padec cen hrane (-2,1 %); zlasti so upadle cene govedine (-13,4 %), svežega sadja (-8,7 %) in zelenjave (-7,3 %), medtem ko so porasle cene v turizmu (+3,7 %). Prav tako je bila zabeležena rast cen svinjine (+18 %), kar pripisujemo uspešni vpeljavi ukrepov za zmanjšanje čred, pri čemer se rast cen slednjih zna še dodatno pospešiti ob uvedbi napovedanih carin na evropsko svinjino. Dodatno so k padcu cen prispevale nižje cene novih vozil (-7,4 %) in bencina (-6 %). 

 

Več v prilogi.

 

Semafor napovedi

 

V prilogi podrobneje analiziramo še spodaj navedene teme:

  • SLOVENIJA: Pričakovan majski padec industrijske proizvodnje po znatni pozitivni aprilski reviziji

  • Na 3-mesečni ravni se je rast proizvodnje ohranila

  • SVET: Promptne cene ladijskih prevozov iz Kitajske porasle ob večjem izvoznem povpraševanju in transportnih stroških
  • Proizvodne cene na Kitajskem še upadajo

  • Razpoloženje med ameriškimi potrošniki julija najnižje od začetka leta

  • Cenejše gorivo in najemnine prispevale k minimalnemu padcu cen v ZDA

  • Dogodki v tekočem tednu:  rast kitajskega BDP v 2. četrtletju

    Ključne aktualne teme za poslovne uporabnike

1.      Zaposlovanje tujcev

2.      Pomanjkanje zaposlenih

3.      Cene naftnih derivatov

4.      Geopolitična tveganja v Ukrajini

5.      Obrestne mere (Euribor)

6.      Zamude v prekooceanskem prevozu

Več si preberite v prilogi

 

Še niste prejemnik gradiv Analitike GZS?  📰

Želim se naročiti

 



Fotogalerija