Od 13. do 19. 11. 2021
Gradnja prometne infrastrukture ključna za rast gradbeništva
Opravljena gradbena dela v septembru z višjo rastjo od pričakovane
Vrednost opravljenih gradbenih del (realno) je v septembru glede na avgust porasla bolj od naših pričakovanj (+0,9 % proti +8,5 %). Faktor negotovosti pri napovedi tega agregata je eden od najvišjih (z drugimi besedami: mesečno spremembo je težko zanesljivo oceniti, kasnejše revizije podatkov so visoke). Kljub temu je bila njihova realna vrednost medletno višja le za 0,7 %, v prvih devetih mesecih 2021 pa nižja za 3,7 %. V tem obdobju je bila za 8 % medletno višja le vrednost gradnje inženirskih objektov, medtem ko je bila vrednost specializiranih gradbenih del nižja za 1 %, pri gradnjah stavb pa nižja za 19,8 %.
V primerjavi z drugimi državami EU je septembrska mesečna rast (+8,5 %) izstopala glede na tehtano rast v EU-27 (+1,2 %). V prvih devetih mesecih je bil (glede na isto obdobje leta 2020) zaostanek Slovenije za rastjo v EU-27 vseeno izjemno visok. Po koledarju prilagojenih podatkih je bila vrednost gradbenih del v tem obdobju za 7 % višja v EU-27, v Sloveniji pa je bila nižja za 3,9 %.
Tudi primerjava glede na leto 2019 (devet mesecev) kaže, da je bila v EU-27 vrednost gradbenih del že na podobni ravni (-0,3 %), v Sloveniji pa je bila nižja za 6,8 %. Ta zaostanek naj bi bil povezan izključno z velikim padcem del pri stavbah, kar je po naši oceni povezano z visoko aktivnostjo pri poslovnih stavbah v 2019-2020 in nižjo v 2021 (na podlagi sprejetih odločitev v 2020), stanovanjska gradnja pa očitno tega izpada ni mogla nadomestiti. Pri gradbenih inženirskih objektih je dinamika del v Sloveniji (+8,0 % v prvih devetih mesecih 2021 glede na 2019) bolj intenzivna kot v EU-27 (+0,3 % v prvih devetih mesecih 2021 glede na 2019).
Septembrski pretovor rekorden
V koprskem pristanišču je bilo v septembru 2021 pretovorjenega skoraj 2 milijona ton blaga, kar je bilo za 18 % več kot v septembru 2020 in za 7 % več kot v septembru 2019. Pri tekočih razsutih tovorih je bil zaostanek za enakim mesecem v letu 2019 še vedno visok (-20 %), predvsem zaradi nižjega pretovora naftnih derivatov, pretežno za tuje trge. Pri suhem razsutem tovoru je bila količina v tem obdobju višja za 27 %, predvsem zaradi večjega pretovora rud in premoga. Teža pretovorjenih velikih kontejnerjev je bila podobna (-0,6 %), teža motornih vozil za izvoz/uvoz je bila nekoliko nižja (-1,8 %). Veliko preseganje pretovora je bilo še pri drugem generalnem tovoru (+18 % glede na 2019), predvsem zaradi rasti pretovora železnih in jeklenih izdelkov (+20 %), kar pripisujemo rasti predelovalnih dejavnosti v Sloveniji in regiji kot tudi v gradbeništvu.
Semafor napovedi
V prilogi podrobneje analiziramo še spodaj navedene teme:
Še niste prejemnik gradiv Analitike GZS? 📰
Oglejte si tudi novo rubriko v angleškem jeziku.